Hajdú-Bihar Megyei Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium Dr. Kettesy Aladár Általános Iskola Intézményegység
|
Látássérültek Iskolája |
Gyógytestnevelés |
A gyengénlátók speciális testnevelése a gyógytestnevelés és az általános testnevelés sajátos ötvözete. A gyengénlátás a gyermekek mozgására is kihat. Éppen ezért a testnevelésórán célszerű mérlegelni, hogy a gyermek bizonytalansága, bátortalansága, ügyetlensége, lassúsága, gátoltsága, összerendezetlen mozgása nincs-e összefüggésben látássérülésével.
A gyengénlátók testnevelésének feladatai, szervezési keretei és módszerei eltérnek az általános iskoláétól. Feladatnak tekintjük - az általános testi nevelés célkitűzésein túl - a látásnevelés egyik legfontosabb területét: a térbeli tájékozódás képességének fejlesztését, és a látássérülés másodlagos következményeinek megelőzését, vagy ha már bekövetkezett, a korrekcióját (a mozgáshiányból eredő egészségi ártalmak, a gerincoszlop károsodásai).
A testnevelés feladatainak nehézségét növeli, hogy egyes szembetegségekhez (nagyfokú rövidlátás, lencseficam, glaucoma, szemműtétek utáni állapot ...) szigorú mozgáskorlátozó előírások tartoznak. Bizonyos gyakorlatokat egyáltalán nem, vagy csak biztonságos körülmények között végezhetnek a tanulók. A látásnevelésben a testnevelésnek különleges lehetőségei vannak, amelyek más körülmények között megvalósíthatatlanok: a mozgástér határainak és akadályainak helyes felismerése, a helyváltoztató mozgás gyors hozzáigazítása. Ez a képesség - amely az életben a biztonságos közlekedés feltétele - a tornaórák csoportos játékaiban és versenyszerű feladatai során szerzett tapasztalatok során fejlődik legjobban.
A látásvédelmet kétféle módon lehet biztosítani a testnevelés órák szervezési keretei között:1. hagyományos óraszervezésben: a tanulócsoporton belül, differenciált feladatokkal, 2. bontott óraszervezésben: a szemorvosi vélemény alapján külön csoportban.
Gógytestnevelés
A gyengénlátó gyermekek körében gyakran fordul elő hanyagtartás és mozgásszervi deformitás. Ez azzal magyarázható, hogy ezek a gyermekek jóval kevesebb természetes mozgást végeztek az átlagnál, hiszen bizonytalanabb a tájékozottságuk, visszafogottabbak. Ennek következménye a végtagizmok és főleg a törzs izmainak gyengesége. Az olvasás, írás, rajzolás közben gyakran görnyedt a testtartásuk, mert közel kell hajolniuk munkáikhoz. Ezért alakulhatnak ki könnyen a mozgásszervi deformitások. A gyógytestnevelés órának célja ezeknek a deformitásoknak a megszüntetése, illetve mértékének csökkentése. Az 1998-99-es tanévtől a gyógytestnevelési órákat szakképzett gyógytestnevelő tartja. A gyermekek minden évben orvosi szűrővizsgálaton vesznek részt. A megállapított diagnózisok alapján a gyógytestnevelő tanár faladata a tornacsoportok kialakítása. A gyógytestnevelés fő feladatai: · a már meglévő ortopédiai elváltozások korrigálása; · prevenció – várható deformitások megelőzése; · belgyógyászati problémák esetén a diagnózisnak megfelelő gyakorlatok összeállítása; · életkornak megfelelő kondicionálás és koordinációs képességek optimális szintre hozása; otthoni gyakorlás céljából a rendszeresség és tudatosság kialakítása.
|