logo

Hajdú-Bihar Megyei Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium

Dr. Kettesy Aladár Általános Iskola Intézményegység

 

Látássérültek Iskolája

A gyengénlátásról

A látás jelentősége rendkívül nagy az ember életében. Ismereteink túlnyomó többségét látás útján szerezzük. Az ép emberi szem látásélessége 100%, a vizus (visus, jele V) 1,0. Az éplátású emberek látásteljesítménye sem egyforma. A látás használatának képessége egyénenként különböző, igen sok tényezőtől függ. A korlátozott vizuális érzékelés, észlelés hiányos, torz ismereteket eredményezhet; a hiányos torz ismeretek emlékezeti szerveződése is hibás lehet, ami akadályozza a pontos fogalmak kialakulását.

A köznyelvben "gyengénlátó" kifejezésen a látás mindenfajta romlását, csökkenését értik. Szemészetileg és pedagógiailag a "gyengénlátó" megjelölés pontosan körülhatárolt. Hazánkban gyengénlátónak tekintjük azokat a látássérülteket, akiknek a jobban látó szemén a szemüveggel javított látása a teljes látásnak 10-33%-a (V=0,1-0.33).

Beiskolázáskor az alsó és felső határt rugalmasan kezeljük. A gyengénlátásnak nemcsak a látásélesség az egyedüli meghatározója. Megítélésében közrejátszik a betegség fajtája és lefolyásának valószínűsíthető lefolyása.

Az iskolánkba való felvétel bármely osztályfokon, tanév közben is történhet a budapesti Látásvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ szakértői véleménye, javaslata alapján az alábbi kritériumok szerint:

· akinek a szemüveggel korrigált látásélessége (vízusa) 0,1 – 0,33 közötti;

· látótérszűkületük mind a két oldalon körkörösen 15-20 fokos vagy kisebb;

· félszemes látásukat látótérszűkület is csökkenti;

· halmozott vagy romló szemészeti elváltozásuk van;

· akiknek már 6 éves korban -8 dioptriás szemüvegre van szüksége, és várhatóan a szemüveg erősségét évente általában 1-1 dioptriával fokozni kell.

 

Beiskolázunk súlyos fokban kancsal gyermeket is, átmenetileg a szemtakarás idejére. A jó szem eltakarásával a kancsal gyermek is gyengénlátóvá válik, és ugyanarra a segítségre van szüksége, mint a ténylegesen gyengénlátó társainak.

Ugyancsak megtalálható tanulóink között az a gyermek, akinek látásteljesítménye ugyan eléri vagy néhány tizeddel meg is haladja a felső határt (0,33), de figyelemzavarral, részképességbeli hiányossággal, magatartási-, beilleszkedési-, személyiségfejlődési zavarral küzd, ami meggátolja abban, hogy meglévő látásmaradványát maximálisan ki tudja használni.

Egyre több aliglátó is jelentkezik felvételre. Az ő látásteljesítményük 0,1 alatti, de a szülők igénye, hogy gyermekük, amíg csak lehet, látó módon tanuljon. Erre a gyermek jó értelmi képességeit felhasználó kompenzációval és az egyre jobb korrekciós lehetőségeket biztosító segédeszközökkel lehetőség is van . Az iskolatípus megválasztásánál az alsó határ megítélése gondot jelent, ugyanis a 10%-os látásteljesítmény eltérő látóképességet fedhet. Jelentheti azt, hogy a gyermek nem képes "szemen keresztül tanulni", de azt is, hogy felesleges még a tapintásos ismeretszerzést előnyben részesíteni. Ennek eldöntésére a szemészeti adatokat kiegészítő pedagógiai szempontokat is figyelembe vevő látásvizsgálat szükséges.

Található tanulóink között – egyéni elbírálás alapján elhelyezett - integráltan tanuló súlyosan látássérült (vak) gyermek is. 

A gyengénlátás gyakori okai:

A gyengénlátás oka lehet örökletes betegség, a szem veleszületett fejlődési rendellenessége vagy szerzett sérülés.


Gyengénlátást okozhatnak többek között:

· töréshibák; a szaruhártya görbületi rendellenességei

· tompalátás

· veleszületett szemhasadékok

· kisszeműség

· zöldhályog

· szürkehályog

· lencseficam

· szemteke-rezgés

· szaruhártya, ideghártya és látótest elfajulások

· látóidegsorvadás

· ROP

· szemhéjcsüngés

· általános festékhiány (albinismus)

· látószerven belüli folyamatok 

· fizikai, kémiai ártalmak

· daganatos megbetegedések